آموزش های کوتاه و مفید اکسل

۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

نامگذاری محدوده ها و شروع داشبورد در اکسل

نامگذاری محدوده در اکسل

اگر میخواید اکسل و البته فرمول نویسی رو بصورت حرفه ای دنبال کنید، این آموزش رو جدی بگیرید. یکی از کاربردی ترین تکنیک های اکسل، نامگذاری محدوده در اکسل است. بدلیل قابلیت فرمول نویسی فوق العاده ای که این ابزار داره، اساس ایجاد محدوده های پویا و تهیه داشبوردهای مدیریتی به حساب میاد. ابتدا اصول، مزایا و نحوه نامگذاری محدوده ها رو توضیح میدیم و در آموزش های بعدی حالت های پیشرفته تر و فرمول نویسی در این ابزار حرفه ای رو آموزش خواهیم داد.

یک محدوده نام گذاری شده در اکسل با اختصاص دادن یک نام انتخاب شده به محدوده ای مشخص از سلول ها بوجود میاد. بعد از اینکه برای محدوده سلول ها اسم انتخاب شد، محدوده اسم دار می تونه بجای استفاده از آدرس دهی به سلول در توابع و فرمول ها استفاده بشه (برای استفاده از این نا ها نیازی به “” نیست. چرا که این اسم دیگه یک متن معمولی نیست و ما از قبل به اکسل معرفی کرده ایم).


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

اصول جستجو در اکسل | جستجوی عبارات فارسی و انگلیسی

جستجو در اکسل

ابزار Find یکی از ابزارهای بسیار پر کاربرد اکسل هست که کار پیدا کردن و جایگزین کردن رو انجام میده. اگر با همه امکانات، شرایط و ترفندهای این ابزار آشنا باشید میتونید با سرعت و دقت زیاد کارها رو انجام بدید. خیلی ها به ما شکایت میکنن که Find اونی که میخوام رو پیدا نمیکنه! همراه ما باشید تا همه فوت و فن های این ابزار کاربردی رو با هم مرور کنیم. سعی کنید این درس رو بطور کامل بخونید و بهش مسلط بشید. از اون درس هایی هست که پیشرفته ترین و حرفه‏ای ترین نکاتش هم خیلی کاربرد دارن و اینطور نیست که بگیم پیشرفته هست و به کار ما نمیاد.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

Copy/Paste و یک ترفند کاربردی در اکسل

کپی و پیست

اگه چند دقیقه وقت بذاریم تا با روش های مختلف کپی و پیست در اکسل آشنا بشیم، خیلی ارزشمند خواهد بود. تا زمانیکه شما درباره روشها و میانبرهای کپی و پیست در اکسل ندونید نمی تونید به ارزش این موضوع پی ببرید که چقدر در صرف انرژی و زمان در انجام کارها روزانه ی خودتون صرفه جویی خواهید کرد.

در این آموزش مروری بر روش های Copy & Paste ساده در اکسل خواهیم داشت. همچنین به ارائه کلیدهای میانبر مهم و کاربردی می پردازیم. در آموزش بعدی نیز دستور Paste Special را تشریح خواهیم کرد.

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

طراحی ظاهر سلول با فرمت سل

یکی از بخش های مفرح و در عین حال تخصصی و کاربردی اکسل که خیلی کارهای خلاقانه میشه باهاش انجام داد، فرمت سل در اکسل هست. وقتی بخوایم نمایش یک سلول رو بدون اینکه تغییری در محتواش بوجود بیاریم تغییر بدیم از فرمت سل (Format Cell) استفاده میکنیم. علاوه بر این تنظیماتی از قبیل رنگ، کادر، نحوه قرارگیری متن و …. از تنظیمات مربوط به فرمت سل (Format Cell) هست.

از طریق فرمت سل، هم به تفسیر و درک بهتر داده ها در اکسل و هم به خوانایی و زیبایی هر چی بیشتر آنها کمک میکنیم.

از طریق تنظیم یک فرمت صحیح میتونیم به افراد کمک کنیم که تفسیر و برداشت بهتری از داده ها داشته باشن. همینطور هم اگر فرمت درستی انتخاب نکنیم و به انواع حالت های فرمت دهی آشنا نباشیم، ممکنه افراد رو در تفسیر داده ها و گزارش ها گمراه کنیم.

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

تبدیل فایل اکسل به pdf

حتما تا به حال این موضوع پیش اومده که بخواید فایل های اکسل رو به pdf (Portable Document Format) تبدیل کنید. تبدیل اکسل به pdf یکی از کارهای مهمی است که برای انتشار نتیجه کارمون تو اکسل انجام میشه. فایل های pdf یه نسخه فقط خواندنی رو از صفحه ارائه می دهند که در نتیجه فرمت سند حفظ میشه و از بوجود آمدن تغییرات در سند جلوگیری میکنه.

برای اینکه بتونید خروجی مناسبی داشته باشید، باید حتما با فرض اینکه میخواید از فایل پرینت بگیرید تنظیمات پرینت رو انجام بدید و در مرحله آخر مسیرهای زیر رو برای تهیه PDF طی کنید.

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

تعریف متغیر ها و ثابت ها در وی بی (VBA) | قسمت اول

تعریف متغیر ها و ثابت ها در کدنویسی وی بی (VBA)

در وی بی (VBA) هم مثل سایر زبان های برنامه نویسی از متغیرها و ثابت ها جهت ذخیره مقادیر استفاده میشه. همینطور که از اسم این ها مشخصه، با تعریف متغیر ها، مقدار متغیرها تغییر میکنه ولی عموما ثابت ها مقادیری بدون تغییر به خود میگیرن.
به عنوان مثال شما میتونید از یک ثابت با نام PI برای ذخیره کردن عدد 3.14159265 استفاده کنید شاید سوالی که پیش بیاد این باشه که عدد پی همیشه همین مقدار خواهد بود و تغییر نمیکنه، پس چرا باید عدد اون رو به یک ثابت اختصاص بدیم؟ این کار رو برای راحتی دسترسی انجام میدیم، فرض کنید بخواید این عدد 9 رقمی رو تو قسمت های مختلف از کدتون استفاده کنید، قطعا استفاده از ثابت PI که قبلا تعریف کرده ایم بسیار راحت تره.

همچنین میتونیم از متغیرها استفاده کنیم که مقادیر مختلف رو در زمان های مختلف درون خودش نگه داره. به عنوان مثال متغیری با نام SVat_Rate تعریف میکنیم که مقدار نرخ مالیات بر ارزش افزوده رو تو خودش نگه داره و برای استفاده در محاسبه مالیات اجناس خریداری شده استفاده بشه. مقدار این متغیر میتونه بسته به جنسی که خریده میشه متفاوت باشه.

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سامان چراغی

ایجاد لیست کشویی در اکسل و کار با Data Validation

برای ایجاد لیست کشویی در اکسل از چه ابزاری باید استفاده کرد؟

یکی از راه های ثبت اطلاعات در اکسل استفاده از لیست های فروریز است. یکی از مزایای استفاده از لیست برای ثبت برخی داده ها در اکسل، افزایش سرعت و دقت و حفظ یکنواختی داده های ثبت شده است. وقتی داده ها از لیست انتخاب شوند دیگه نگران Space اضافی و نگارش های متفاوت یک کلمه نیستیم. چرا که یکنواختی و یکسان سازی داده ها، از اصول اولیه ذخیره بانک اطلاعاتی (DataBase) است. در این آموزش میخوایم ایجاد لیست کشویی در اکسل رو یاد بگیریم.

ایجاد لیست فروریز در یک سلول از اکسل از طریق ابزار دیتا ولیدیشن (Data Validation) امکان پذیر است.

روش اول (با سلول کمکی):

  1. داده های مورد نظر رو در یک محدوده تایپ کنید. مطابق شکل 1 روزهای هفته را تایپ میکنیم.
  2. روی سلول مورد نظر که مایلیم لیست در آن قرار گیرد کلیک میکنیم. سل C2.
  3. از مسیر Data/Data Validation/Settings/Allow گزینه List را انتخاب میکنیم.
  4. در قسمت Source آدرس محدوده داده های مورد نظر را وارد میکنیم و سپس Ok.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سامان چراغی

خطای Circular Reference و چگونگی برطرف ساختن آن

همونطور که قبلا گفتیم یکی از اصول فرمول نویسی آشنایی با انواع خطاها و نحوه مدیریت کردن آن است. اما غیر از خطاهایی که قبلا توضیح داده شد، یک خطا وجود داره به نام خطای Circular Reference. تمایز این خطا با خطاهای دیگه، اینه که بصورت Error در سلول نمایش داده نمیشه و خطا رو بصورت یک پیام اخطار نمایش میده

علت بروز این خطا چی هست؟

در فرمول نویسی (بسته به نوع فرمول) یک یا چند سلول به عنوان مرجع اختصاص داده میشن. حالا اگه بیایم توی سلول های مرجع یک فرمول، فرمولی بنویسیم که ارتباط برقرار بشه با سلولی که فرمول اولیه توش بوده، این خطا ظاهر میشه. به شکل 2 دقت کنید. همونطور که میبینید در سلول D3 جمع سلولهای A2:D2 محاسبه شده. بعد در سلول D2 که یکی از رفرنس های فرمول Sum(A2:D2) هست به خود سلول D3 که شامل فرمول هست ارجاع داده شده. پس بطور خلاصه، این خطا زمانی اتفاق میفته که بین سلولهای مرجع یک فرمول و سلولی که فرمول در آن نوشته شده، ارتباط برقرار بشه.


ادامه مطلب

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سامان چراغی

چرا باید با پیوت تیبل (Pivot Table) کار کنیم؟

جداول پاشنه‏ ای (Pivot Table) در اکسل، ابزاری بسیار قدرتمند در تحلیل داده‏ ها بشمار می‏رود. شما می‏توانید با صرف چند دقیقه و بدون هیچ تجربه قبلی و فرمول نویسی‏های پیچیده، گزارشی زیبا و جذاب از خلاصه‏ای از هزاران داده خام تهیه کنید.

استفاده از این جداول، راهی سریع برای قطعه قطعه کردن حجم عظیمی از داده‏ هاست. با این ابزار می‏توانید داده‏ ها را به اشکال مختلف کنار هم قرار دهید تا در کمترین زمان دریابید که اوضاع کسب و کار شما چگونه است. ‏می‏توانید مشابهت‏ ها، تفاوت‏ ها، کم و زیادها را پیدا کنید. با یک مثال کوچیک قطره ای از دریا رو با هم خواهیم دید:

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سامان چراغی