آموزش های کوتاه و مفید اکسل

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

Sort در اکسل و یک نکته طلایی

سورت در اکسل

مرتب کردن داده ها در اکسل  ( یا سورت در اکسل ) از موضوعاتی هست که زیاد مورد استفاده قرار میگیره. اینکه داده ها به ترتیب حروف الفبا، یا اعداد از کوچیک به بزرگ یا برعکس مرتب بشن رو با استفاده از ابزار Sort انجام میدیم.

موقع استفاده از ابزار Sort باید به خیلی دقت کنیم که داده ها به درستی انتخاب شده باشن، چون در صورتی که Sort کنیم و ذخیره کنیم، به هیچ وجه قابل بازگردوندن نیست. در ادامه با نحوه مرتب کردن و نکات مربوط به این ابزار آشنا میشیم.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

رسم نمودار Pie of Pie در اکسل

نمودار دایره ای

نمودار دایره ای در اکسل

یکی از بهترین راه‏ های ارائه اطلاعات و گزارش ‏ها، نمودارها هستند. نمودارها بدلیل ویژگی‏ هایی که دارند، اختلاف‏ها، نقاط حساس و … . بطور کلی تحلیل وضعیت را تسهیل می ‏کنند. رسم نمودار در اکسل، با توجه به تنوع و امکانات گرافیکی جذابی که وجود داره، از اهمیت ویژه ‏ای برخوردار هست. نمودار دایره ای یکی از نمودارهای پر کاربرد اکسل برای تحلیل و نمایش اطلاعات است.

نمودار دایره ای عموما برای نمایش سهم ها، بصورت عددی و درصدی استفاده میشه. مثلا نمایش میزان سهم هر یک از دسته بندی ها در یک جامعه آماری بهتره که با نمودار دایره ای نمایش داده بشه.
در این آموزش قصد داریم نحوه رسم نمودار دایره ای Pie و Pie Of Pie در اکسل رو توضیح بدیم، پس با ما همراه باشید.

فرض کنید میخواهیم بودجه بانک ها در سه حوزه اصلی رو بصورت نمودار دایره ای نمایش بدیم.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

تابع و ابزار تبدیل سطر به ستون در اکسل

تبدیل سطر به ستون در اکسل

حتما تا بحال این موضوع پیش اومده که بخواید داده هایی که در یک سطر هستند رو به یک ستون منتقل کنید و یا برعکس. برای تبدیل سطر به ستون در اکسل دو روش وجود داره. یکی با ابزار Paste Special و روش دوم با تابع Transpose.

مثلا فرض کنید نام ماه ها رو در یک ستون داریم. حالا میخوایم مطابق شکل 1، همه رو به یک ردیف منتقل کنیم.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

انواع نماها در اکسل -قسمت دوم

نماها و انواع نمایش صفحه در اکسل اهمیت زیادی داره. چرا که اکسل به عنوان یک صفحه گسترده، تعداد سطرها و ستون های زیادی داره و مدیریت نحوه نمایش نماها در اکسل خیلی مهمه. درمقاله قبل بعضی از نکات در خصوص نمایش شیت و فیکس کردن ردیف ها رو ارائه کردیم. در این مقاله ادامه مسائل مربوط به نماها رو بررسی میکنیم. مسائل ساده ای هستند اما بعضا نکاتی دارن که دونستن این نکات به بهتر کار کردن با اکسل کمک میکنه.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

Paste کردن در لیست فیلتر شده

فیلتر در اکسل

Paste کردن داده ها در لیست فیلتر شده

فیلتر در اکسل یکی از ابزارهایی هست که روزانه مورد استفاده قرار میگیره. اگر با منطق این ابزار، نحوه انجام محاسبات روی داده های فیلتر شده و … آشنا بشیم، خیلی کارها رو میتونیم با این ابزار پرکاربرد انجام بدیم. یکی از مسائلی که موقع فیلتر کردن پیش میاد اینه که چطور یک سری داده رو روی سلول های فیلتر شده میشه Paste کرد؟

همونطور که میدونید در حالت عادی این مسئله امکان پذیر نیست. در این مقاله روشی رو ارائه میدیم که این کار امکان پذیر بشه:

فرض کنید دیتابیسی مربوط به داده های فروش از فروشنده های مختلف موجود هست. حالا یک سری اطلاعات قراره اصلاح بشه. مثلا فروشنده “راد” میزان فروشش اصلاح شده و در یک لیست دیگه موجود هست. میخوایم اسم راد رو فیلتر کنیم و لیست جدید رو روش Paste کنیم.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

جدا کردن عدد از متن در اکسل

جدا کردن عدد از متن

جدا کردن قسمتی از یک عبارت در یک سلول یکی از رایج ترین مسائل در اکسل هست. خیلی وقت ها اطلاعات از نرم افزارهای دیگه وارد اکسلمیشن و برای همین همه اطلاعات به هم چسبیده و در یک سلول هستن. پس لازمه که که این اطلاعات از هم تفکیک بشن تا بشه ازشون استفاده لازم رو برد. جدا کردن عدد از متن جزو پرتکرارترین مسائل در این زمینه هست.

جدا کردن عدد از متن، بسته به اینکه داده ها چه الگویی داشته باشن، راه حل های خیلی متنوعی داره. یکی از این راه حل ها استفاده از توابعمتنی است.

همونطور که قبلا برای استفاده از ابزار و تابع Find گفتیم، رمز پیدا کردن اطلاعات مورد نظر در یک سلول یا یک محدوده، پیدا کردن یک الگوی منطقی بین اکثریت داده هاست. این الگو ممکنه در نگاه اول به چشم نیاد. اما هر چه تمرین بیشتری در این زمینه انجام بدید، در پیدا کردن الگو موفق تر خواهید بود.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

رسم نمودار هیستوگرام در اکسل

نمودار هیستوگرام در اکسل

نمودار هیستوگرام چیست؟

نمودار هیستوگرام یکی از نمودارهایی هست که برای دسته بندی داده ها استفاده میشه. در واقع برای یک مجموعه داده دسته های مختلف تعریف میشه و بعد شمارش میشه که در هر دسته چه تعداد از اون داده ها قرار میگیرن و بعد مرتبط با اون دسته ها نمودار رسم میشه. نمودار هیستوگرام شبیه نمودار ستونی است که هر ستون تعداد داده موجود در اون دسته رو نمایش میده.

نمودار هیستوگرام به عنوان یکی از نمودارهای جدید در اکسل 2016 معرفی شده که روش کار با اون رو در ادامه توضیح میدیم:


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی