آموزش های کوتاه و مفید اکسل

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

Vlookup از چند شیت یا فایل

vlookup در چند شیت و فراخوانی داده ها

وقتی میخوایم یک داده ای رو در یک دیتابیس جستجو کنیم، از Vlookup استفاده میکنیم. اما عموما کمتر پیش میاد که محل جستجو با دیتابیس در یک شیت قرار گرفته باشند. عمدتا جستجو بین چند شیت یا چند فایل انجام میشه. در این مقاله نحوه جستجو بین شیت ها و فایل های مختلف رو با هم میبینیم. اگر با تابع Vlookup و آرگومان های اون آشنا نیستید حتما مقاله مربوط به این تابع رو مطالعه کنید.

جستجو بین دو شیت

وقتی میخوایم جستجوی داده رو بین دو شیت انجام بدیم، روش کار خیلی مشابه Vlookup معمولی هست. تنها تفاوت این هست که نام شیت رو در قسمت Table_Array باید اضافه کنیم.

 

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

نمودار Sunburst در اکسل

از ورژن 2016 اکسل تعدادی نمودار جدید به اکسل اضافه شد که نمودارهای بسیار کاربردی هستند. یکی از این نمودارها نمودار Sunburst هست.

نمودار Sunburst نموداری است که چندین حلقه داره (مشابه نمودار دونات) و در واقع به عنوان نمودار درختی دایره ای شناخته میشه که میتونه سلسله مراتب داده ها رو نمایش بده. در واقع این نمودار از یک چیدمان حلقه ای برای نمایش داده های مرتبط به هم در سطوح مختلف استفاده میکنه و هر حلقه از نمودار، یک سطح از داده ها رو نمایش میده و حلقه های بالاتر، سطوح بعدی. این نمودار برای نمایش اینکه یک داده چطور به سطوح مختلف شکسته میشه بسیار موثر و کاربردی هست.

در واقع این نمودار حالت چندگانه از نمودار Pie Of Pie هم هست. پس اگر خواستیم جزئیات بیش از یک دسته داده رو در نمودار نمایش بدیم، بجای Pie Of Pie از نمودار Sunburst استفاده میکنیم چون Pie Of Pie فقط میتونه جزئیات یک دسته رو تا یک سطح نمایش بده.

همونطور که میدونیم نمودار درختی Treemap هم برای نمایش داده های سلسله مراتبی استفاده میشه، که در انتهای مقاله به تفاوت های این دو نمودار خواهیم پرداخت.

 

ادامه مطلب

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

محاسبات در یک بازه تاریخی

کار کردن با تاریخ در اکسل

کار کردن با تاریخ یکی از اجزای جدایی ناپذیر کار با اکسل و گزارش گیری ها و تحلیل داده هاست. با ایجاد گزارش بر اساس بازه های زمانی مختلف میتوان نتایج مهم و جالبی از داده های جمع آوری شده بدست آورد. یکی از مهمترین عملیاتی که روی تاریخ ها انجام میشه، محاسبه اختلاف دو تاریخ شمسی یا میلادی هست. برای اینکه بتونیم با تاریخ به خوبی کار کنیم اول باید به این دو سوال پاسخ بدیم:

  1. تاریخ میلادی است یا شمسی؟
  2. اگر شمسی است از چه جنسی است؟

سوال اول: تاریخ شمسی است یا میلادی

برای اینکه بتونیم محاسبات دقیق انجام بدیم، اول باید این موضوع رو مشخص کنیم که تاریخ ثبت شده مورد نظر میلادی است یا شمسی. چون نوع محاسبات مربوط به هر کدوم متفاوت خواهد بود.

سوال دوم: اگر شمسی است از چه جنسی است ؟

اگر تاریخ شمسی است، با چه فرمتی ثبت شده و از کدوم نسخه اکسل داریم استفاده میکنیم؟ انواع حالت های ثبت تاریخ شمسی رو در مقاله تاریخ شمسی در اکسل شرح دادیم.

در ادامه یکی از مهم ترین مسائل کار با تاریخ یعنی محاسبات مربوط بین دو تاریخ رو انجام میدیم:

 

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

اشتراک گذاری فرم پرسشنامه حرفه ای به همراه گزارش

گوگل فرم-قسمت دوم

در آموزش قبلی، راجع به نحوه ایجاد فرم با حالت های مختلف سوال و جواب رو یاد گرفتیم. حالا در این مقاله میخواهیم راجع به یک سری تنظیمات راجع به طراحی مرحله ای پرسشنامه، نحوه انتشار و جمع آوری پاسخ های این پرسشنامه آنلاین با استفاده از گوگل فرم بپردازیم.

اضافه کردن سوال و طراحی پرسشنامه مرحله ای

برای اضافه کردن سوال به پرشنامه در گوگل فرم کافیه روی گزینه + (Add Question) در سمت راست صفحه کلیک کنیم. با این کار فضای جدید برای ثبت سوال جدید ایجاد میشه که میتونیم از حالت هایی که در مقاله قبلی شرح داده شد برای طراحی سوال استفاده کنیم.

حالا فرض کنید سوالات دسته بندی خاصی دارند. مثلا یک دسته سوالات مربوط به اطلاعات شخصی ،یک دسته مربوط به اطلاعات شغلی و تحصیلی و یک دسته هم موضوع اصلی پرسشنامه هست. حالا میخواهیم این دسته ها رو در پرسشنامه اعمال کنیم. برای این کار باید از Section استفاده کنیم. در ادامه نحوه استفاده از این امکان رو با هم بررسی میکنیم.

 

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی