آموزش های کوتاه و مفید اکسل

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

رسم نمودار رادار یا عنکبوتی در اکسل

نمودار رادار دراکسل

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم رسم نمودار در اکسل اهمیت خیلی زیادی داره. برای نمایش بهتر داده ها و ارائه مفهوم و منظور داده ها ازنمودار استفاده میکنیم. نمودار رادار Radar یا نمودار عنکبوتی در اکسل، نموداری هست که علیرغم ویژگی ها و توانایی های زیاد، کمتر مورد استفاده قرار میگیره. چون افراد با این نمودار آشنایی کمتری دارن. در این آموزش به معرفی و تشریح نحوه استفاده از این نمودار می پردازیم.

نمودار رادار برای مقایسه چند شاخص در چند فیلد متفاوت کاربرد داره. این نمودار به 3 صورت در دسترس هست:

Radarنمودار چندضلعی بصورت خطی (تو خالی)

Radar With Markerنمودار چند ضلعی خطی با مارکر (تو خالی)

Filled Radarنمودار عنکبوتی بصورت صفحه ای و رنگی. (تو پر)

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

کار با فایل های سنگین اکسل و افزایش سرعت

افزایش سرعت فایل اکسل

کاهش حجم و افزایش سرعت فایل اکسل

حتما تا حالا با این موضوع برخورد کردید که فایل اکسلی که باهاش کار میکنید خیلی سنگین شده و کار کردن باهاش سخت. فایل های سنگین به سختی ایمیل میشن، موقعی که میخوایم این فایل ها رو باز کنیم زمان طولانی باید صبر کنیم تا فایل باز بشه. حتی با یک تغییر کوچک در فایل، باید مدت زیادی رو صبر کنیم تا محاسبات فایل بروزرسانی بشه و مشکلاتی از این قبیل. در این مقاله سعی داریم راه های حل این مشکل رو برای افزایش سرعت فایل اکسل ارائه بدیم. راه حل ها در سه دسته اصلی تقسیم میشن:

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

روش های محاسبه میانگین در اکسل

محاسبه میانگین در اکسل و روش های میانگین گیری در اکسل

محاسبه میانگین در اکسل

محاسبه میانگین در اکسل یکی از عملیات پرکاربرد روی داده ها به شمار میره. توابع مختلفی هم برای این کار در اکسل وجود داره:

  • میانگین معمولی (Average/Averagea)
  • میانگین شرطی (Averageif/ Averageifs)
  • میانگین وزنی

میانگین معمولی (Average/Averagea)

این دو تابع عملیات میانگین گیری رو مثل تابع Sum انجام میده. یعنی کافیه که یک محدوده داده رو بهش بدیم تا روی اونها میانگین محاسبه کنه. به این نکته توجه داشته باشید که تفاوت دو تابع Average و Averagea در این هست که تابع Averagea داده های متنی رو هم در میانگین حساب میکنه.

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

تهیه پرسشنامه در اکسل با استفاده از دکمه های رادیویی Option Button

تهیه پرسشنامه در اکسل

تهیه پرسشنامه یکی از مسائلی هست که زیاد مورد استفاده قرار میگیره؛ انواع مطالعات و نظرسنجی های علمی، اجتماعی، سیاسی و … با استفاده پرسشنامه انجام میشه. راه های مختلفی برای تهیه پرسشنامه وجود داره، یک سری نرم افزار و سایت برای این کار وجود داره. اما یکی از راه ها اینه که پرسشنامه در اکسل رو با استفاده از ابزارهای فرم و دکمه رادیویی یا Option Button تهیه کنیم و با تهیه یک دیتابیس جامع، میتونیم تحلیل های قوی و حرفه ای روی داده های جمع آوری شده داشته باشیم.

در ادامه نحوه تهیه یک پرسشنامه در اکسل رو با هم بررسی میکنیم:

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

اشتراک فایل اکسل بین چند کاربر در شبکه

اشتراک فایل اکسل

اشتراک فایل اکسل بین چند کاربر

نیاز به استفاده از یک فایل اکسل بصورت اشتراکی خیلی زیاد شده و بین اعضای یک تیم روز به روز بیشتر میشه. مثلا توی یک شرکت، فایل مرجعی وجود داره که دپارتمان های مختلف از اون استفاده میکنن و هر کس با یک قسمت از اون فایل کار داره. بجای اینکه مدام لازم نباشه فایل رو ببندیم تا دیگری باز کنه، کافیه فایل رو به اشتراک بذاریم. در واقع با اشتراک فایل اکسل ، یکجور اکسل چند کاربره داشته باشیم.

قبلا وقتی نیاز بود که فایلی رو با کسی به اشتراک بذاریم، مجبور بودیم ایمیل کنیم یا داده ها رو بصورت PDF ذخیره کنیم. ایمیل کردن باعث میشد چندین ورژن از فایل ایجاد بشه و PDF کردن هم باعث میشد که نشه داده ها رو ویرایش کرد.

نسخه های اخیر اکسل، 2010، 2013 و 2016 امکانات خیلی خوبی رو برای اشتراک فایل در اختیار ما میذارن. از طریق اشتراک فایل اکسل تحت شبکه، به افراد اجازه میدید که همزمان به فایل مورد نظر دسترسی داشته باشن و از اون استفاده کنن. اینطوری دیگه ورژن های مختلفی از یک فایل ندارید و مدیریت اون راحت تره.

در این مطلب میخوام در مورد استفاده همزمان از یک فایل اکسل و یا اینکه چگونه فایل اکسل را به اشتراک بگذاریم صحبت کنیم.

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

دانلود کتاب Advanced Excel Essentials

کتاب Advanced Excel Essentials


کتاب Advanced Excel Essentials

برخی از کاربران اکسل بعد از یادگیری اکسل تصمیم به تکمیل مهارت خودشون تو اکسل بکنند. برای همین به دنبال منابع آموزشی مختلفی در این مورد هستند. اما متأسفانه یا خوشبختانه نکات پیشرفته معمولا به راحتی بدست نمیاد و زحمت و زمان زیادی برای کسب آنها باید صرف کنند. کتاب Advanced Excel Essentials حاوی نکات پیشرفته بسیار جالبی هست که با مطالعه اونها خلاقیت های بیشتری در کار با اکسل یاد میگیرید.

نویسنده:

جردن گلدمیر –  Jordan Goldmeier

اظهارات نویسنده در خصوص این کتاب:

کتاب Advanced Excel Essentials تنها کتاب مناسب برای توسعه دهندگان حرفه ای اکسل است که توانایی های آنها را در ایجاد برنامه های صفحه گسترده و داشبورد منسجم میکند. باید به تحلیل گران فصلی، حسابداران، متخصصان مالی، مشاوران مدیریتی و مهندسین بگم که این کتابی است که شما منتظرش بودید.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی