آموزش های کوتاه و مفید اکسل

۱۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

تابع Subtotal در اکسل و نکات جالب آن

تابع Subtotal

یکی از راه های رایج و پر استفاده برای نمایش داده ها در اکسل، دسته بندی کردن داده ها از طریق Hide/Unhide و یا Filter هست. برای دسته بندی کردن داده ها و انجام عملیات بر روی آنها، ابزاری رو معرفی کردیم به نام ابزار Subtotal. و گفتیم که این ابزار ترکیبی است از تابع Subtotal و گروه بندی دستی داده ها (که در واقع همون Hide/Unhide کردن راحت تر و شکیل تر هست). در این مقاله میخوایم به آموزش تابع Subtotal بپردازیم که 3 ویژگی و کاربرد منحصر بفرد داره. یکی از کاربردهای این تابع انجام محاسبات روی داده های فیلتر شده هست که در ادامه توضیح داده میشه.

آرگومان های این تابع به شرح زیر است:

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

ابزار Subtotal برای طبقه بندی اطلاعات

گروه بندی داده ها در اکسل

ابزار Subtotal در اکسل چیست؟

ابزار subtotal در اکسل ابزاری است که داده ها رو بر اساس فیلدهای مخالف دسته بندی میکنه و عملیاتی رو روی اونها انجام میده. توجه کنید که این ابزار با تابع Subtotal اشتباه گرفته نشه.

فرض کنید دیتابیسی از داده های مربوط به فروش گروه های مختلف در ماه های مختلف سال داریم، مشابه شکل 1. (برای دریافت فایل نمونه جهت تمرین، به انتهای پست مراجعه کنید)

میخواهیم بر اساس ماه دسته بندی انجام بشه و جمع فروش هر ماه رو ببینیم. برای اینکار مراحل زیر رو انجام بدید:


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

تاریخ شمسی در اکسل | یکبار برای همیشه

تبدیل تاریخ شمسی به میلادی

تاریخ و زمان از اجزای اصلی و مهم و بعضا جدایی ناپذیر در گزارش ها و تحلیل ها بشمار می روند. از طرفی اکسل یکی از ابزارهای قوی در زمینه گزارشگیری به حساب می آید. پس محاسبات مربوط به تاریخ و زمان در این نرم افزار از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل است که یک دسته از توابع اکسل به این موضوع یعنی Date & Time اختصاص داده شده است. اما موضوع مهمی که اکثر کاربران ایرانی با آن مواجه هستند نحوه انجام محاسبات تاریخ شمسی در اکسل و تبدیل تاریخ میلادی به شمسی و شمسی به میلادی است. برای تبدیل تاریخ در اکسل، از فایلی که در انتهای پست قرار داده شده استفاده کنید. در این فایل فرمولی قرار داده شده است که هم تاریخ میلادی به شمسی و هم تاریخ شمسی به میلادی قابل تبدیل هست. فقط کافیست فرمول رو در سلول مورد نظر کپی کنید و مرجع فرمول رو تغییر بدید.


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

7 ترفند عالی برای راحت کار کردن با اکسل

حتما تا حالا این جمله معروف رو شنیدین که میگه: “کارمندان تنبل بهترین هستن چون سریع ترین راه رو برای تکمیل کارهاشون پیدا میکنن”. این حرف خیلی جاها از جمله موقع کار کردن با اکسل درسته. در این آموزش میخوایم چندتا راهکار ارائه بدیم برای اینکه موقع کار با اکسل ، لذت بیشتری ببریم.

  1. فراموش کردید فایلی که الان بازه، کجا ذخیره شده

فرض کنید کارتون با فایل تموم شده و فراموش کردید کجا ذخیره کردید. یکی از ساده ترین راهها استفاده از تابع Cell هست. این تابع اطلاعات مختلفی رو راجع به فایل به ما میده که یکیش مکان ذخیره شدن فایل هست.

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

Goal Seek، ابزاری برای تحلیل داده

ابزار Goal seek

خیلی وقتها پیش میاد که میخوایم خروجی یک تابع رو با تغییر بعضی متغیرهاش تعیین کنیم. یعنی مثلا در یک تابع محاسبه اقساط، بگیم که تعداد اقساط چندتا باشه تا میزان قسط برسه به میزان دلخواهمون.
برای این کار اکسل ابزاری رو در اختیار ما قرار میده که میتونیم خروجی تابع رو به مقدار دلخواه برسونیم. ابزار Goal seek از گروه ابزارهای تحلیل داده What If Analysis هست. نحوه عملکرد این ابزار رو با شرح یک مثال توضیح میدم:

فرض کنید فرمولی نوشته شده برای میزان خالص دریافتی حقوق یک کارمند. میخوایم ببینیم برای رسیدن به دریافتی 10 میلیون تومان در ماه، پایه چه عددی باید باشه؟

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سامان چراغی

مفهوم تاریخ در اکسل

تاریخ و ساعت در اکسل یکی از مباحثی است که خیلی مورد سوال قرار میگیره و جزو جدانشدنی گزارش ها و کارهای روزانه است. مفهوم ساعت و زمان رو در اکسل کامل توضیح دادیم. در این آموزش هم مفهوم تاریخ دراکسل رو تشریح میکنیم. با درک کامل مفهوم تاریخ و ساعت در اکسل و منطق محاسباتی آنها، هر مسئله ای در این زمینه رو حل خواهید کرد.

تاریخ در اکسل، در دو مقوله مطرح میشه. تاریخ شمسی و تاریخ میلادی. در خصوص تاریخ شمسی، حتما پست چگونگی کار با تاریخ شمسی در اکسل | یکبار برای همیشه رو مطالعه کنید. همه سوالات در این زمینه پاسخ داده شده اند. در این آموزش می پردازیم به مفهوم تاریخ میلادی و نحوه انجام محاسبات روی آن در اکسل.

اولین و مهم ترین چیزی که راجع به تاریخ میلادی باید بدونید اینه که تاریخ در واقع عدد هست. به شکل 1 نگاه کنید. اگر تاریخ ها رو در حالت General/Number قرار بدیم به عدد تبدیل میشن. اما مفهوم این عدد چیست؟

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سامان چراغی

ایجاد تابع دلخواه در اکسل

در آموزش رویه ها در VBA و شروع ساخت تابع در اکسل در مورد رویه ها و انواع اونها صحبت کردیم و دیدیم که دو نوع رویه داریم. یکی از نوع ساب (Sub) و دیگری از نوع تابع (Function). تو این آموزش میخوایم در مورد رویه تابع و ایجاد تابع دلخواه صحبت کنیم و ببینیم چطور میشه توابع دلخواه خودمون رو تو اکسل ایجاد کنیم و ازش در محاسبات استفاده کنیم.

برای اینکه یک تابع تعریف بشه باید دستورات اون رو بین دو دستور زیر قرار بدیم:


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سامان چراغی

رسم نمودار X-Y ( نمودار Scatter ) در اکسل

رسم نمودار Scatter در اکسل

همونطور که قبلا گفتیم یکی از مفاهیم اصلی در رسم نمودار در اکسل انتخاب نوع نمودار متناسب با جنس داده هاست. قبل از رسم نمودار Scatter باید بدونیم روی چی میخوایم تمرکز کنیم و هدفمون از رسم نمودار روی این داده ها چی هست. با توجه به این نکته و شناخت انواع نمودار، می تونیم نمودار متناسب با داده هامون رو انتخاب کنیم.

نمودار X-Y یا Scatter نموداری است که برای نمایش حداقل دو سری داده بکار میره. این دو سری داده حتما عددی هستند و مقادیر ثابت (متنی) در این نمودار قابل نمایش نیست. این نوع نمودارها عموما برای نمایش پراکندگی داده ها، نقاط تمرکز، میزان همبستگی دو متغیر و …. استفاده میشه.

مثلا فرض کنید قد و وزن یک سری از دانش آموزان یک کلاس رو داریم. نمودار این داده ها رو که رسم کنیم بصورت زیر خواهد بود:


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سامان چراغی

هر آنچه در کار با ساعت در اکسل باید بدانید

محاسبات مربوط به زمان (جمع ساعت در اکسل)

جمع ساعت در اکسلتاریخ و زمان در اکسل یکی از مباحثی است که خیلی مورد سوال قرار میگیره به عنوان مثال جمع ساعت در اکسل . مثلا یک برنامه برای ثبت ساعت ورود و خروج افراد تنظیم کردیم و میخواهیم از طریق اون محاسبات مربوط به حقوق، اضافه کاری، کسری کار و ….. محاسبه کنیم. پس باید بدونیم زمان در اکسل چه مفهومی داره و محاسباتش به چه صورته.

در این آموزش هر نکته ای راجع به زمان وجود داره رو با هم مرور خواهیم کرد.

مطابق شکل 1 در دو سلول، زمان یکسان رو وارد کنید. فرمت یک سلول رو به Number تغییر بدید. این عدد به چه معنی است؟


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سامان چراغی

رسم نمودار ترکیبی (نمایش حدود) در اکسل

رسم نمودار ترکیبی (نمایش حدود)

همونطور که قبلا هم اشاره کردیم رسم نمودار در اکسل اهمیت خیلی زیادی داره. در این بین رسم نمودار ترکیبی یا اصطلاحا رسم چند نمودار در یک نمودار جذابیت زیادی داره. در آموزش قبلی با روش رسم این نوع نمودار آشنا شدیم. حالا میخوایم با نحوه رسم نوعی نمودار ترکیبی آشنا بشیم که از این نمودار برای نمایش داده هایی که حدود بالا و پایین یا بعبارتی حداقل و حداکثر دارن استفاده میشه. (شکل 1 یک مثال از این نمودار رو نشون میده)


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
سامان چراغی